LOS ANGELES PART 5

Länge sen jag hade ett L.A inlägg, men bättre sent än aldrig!

När man är i Cali så måste man besöka minst San Fransisco (SF) och Los Angeles såklart. Så vi hyrde en bil, eller som amerikanarna kallade det en buss, eftersom det fick plats 7 pers i bilen och begav oss till SF.
Vi ville gärna åka så mycket som möjligt på den berömda Highway nr 1 men eftersom om vi skulle åka den hela vägen så skulle det ta 21 timmar vilket inte var så lockande.

Så vi åkte på motorvägen som finns till och med Carmel-By-The-Sea, stället där Clint Eastwood var borgmästare. Vi stannade där och kollade runt lite och sen fortsatte vi på Highway nr 1 till SF.

Väl framme i SF tänkte vi bo på något vandrarhem, men jag kan ju tala om att vandrarhemmen i USA är inte det minsta lika de i Sverige. Inget jag rekommenderar. Så vi hamnade på Holiday Inn, Civic Center, som ligger centralt. Definetivt ett hotell jag kan rekommendera för personer med lite mindre reskassa men som ändå vill sova bekvämt.
Däremot gjorde vi misstaget att gå ut för att försöka äta något. Herregud, vi hamnade mitt i ghettot. Kan berätta att "hood" i USA är det vi kallar "ghetto" i Sverige, "ghetto" i USA är 10 gånger värre än "hooden". Det var ett under att vi överlevde den där promenaden.
Jag vet inte hur många personer som stod och langade och för att inte tala om hemlösa vi fick möta under den här 10 minuters promenaden.
Tyvärr har vi inga bilder då vi inte vågade ta fram kameran, vilket i sig var rätt klokt.

Efter att ha vaknat och konstaterat att i USA serverar de verkligen inte frukost på hotellen (om man inte begär det så att säga). Så vi tog bilen ner till Fishermans Wharf (F.W) som är deras lilla marina i stort sett. Där käkade vi frulle på Starbucks.

Från F.W kan man även se det berömda fängelset Alcatraz.

Och så åkte vi såklart över Golden Gate. Och promenerade en bit på den också.
På bild nr 2 ser ni hela SF city

Elin, Mickis, Jag, Frida är vid en av SF's berömda uppförsbackar vid F.W.
Vi åkte tyvärr aldrig spårvagn då kön till nästa färd skulle ta minst 40 minuter.
Men det är ju inte sista gången man är i SF!